חפשו עוד תכנים!
תכנים|שו"ת ברשת|מוצרים 
 
פיננסים וכספים

אילו אוכלוסיות ניצבות בסיכון גבוה יותר להתמכרות?

מערכת שורש  יד סיוון, תשפד  20/06/2024

אוכלוסיות רבות עשויות להיות נתונות לסיכון להתמכרות. זיהוי הסימנים מבעוד מועד ופנייה לתוכנית גמילה בהקדם, יכולים להציל חיים ולסייע לבני אדם במצבים קריטיים

תגיות:

התמכרויות על כל גווניהן הפכו לחלק בלתי נפרד מאתגרי העידן המודרני. כיום, היא לובשות ממדים של מגיפה. זיהוי גורמי הסיכון הוא כלי מפתח במאבק למגר אותן. כחלק מהמאמץ החשוב הזה לספק מענה מוקדם למכורים, חשוב שניטיב לזהות אילו אוכלוסיות נתונות לסיכון גבו יותר לפתח התמכרות. קבוצות סיכון אלו ניחנות במאפיינים ייחודיים וככל שנבין לעומק את האתגרים וגורמי היסוד המאפיינים אותן העומדים בלב הסיכון להתמכרות, כך נוכל לספק מענה מתאים ביתר יעילות. אלו כמה דברים שחשוב לדעת על אוכלוסיות הניצבות בסיכון להתמכרות ועל חשיבות ההפניה לתוכנית גמילה בזמן.

מתבגרים וצעירים

freepik

ילדים, בני נוער ובוגרים צעירים פגיעים הרבה יותר להתפתחות דפוסי התמכרות. במהלך שלב זה בהתפתחות האנושית, קיימת נטייה מובהקת לעסוק בהתנהגויות מסוכנות, כולל שימוש בחומרים ממכרים ובהימורים. המוח המתפתח רגיש יותר להשפעות של חומרים ממכרים, מה שמגביר את הסיכון להתמכרות ועשוי לדרוש גמילה. הגברת המודעות והצעת חלופות בריאות יכולות לסייע בהפחתת הסיכון המשמעותי הזה.

בעלי היסטוריה משפחתית של התמכרות

לגנטיקה יש תפקיד משמעותי בסיכון להתמכרות. אנשים אשר בני משפחה קרובים שלהם התנהלו בתהליך גמילה או שניהלו התמכרות מכל סוג שהיא, נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח התנהגויות התמכרות בעצמם. חשוב בהקשר זה להבין כי כל התמכרות במשפחה יכולה להוות סיכון להתמכרויות. בין אם אדם הקרוב לך התמודד עם התמכרות להימורים או אלכוהוליזם, מומלץ לשמור על קשב גם לעצמנו ולהימנע ככל הניתן מסיכונים להתפתחות התמכרות.

מתמודדי נפש וסובלים מכאבים כרוניים

מחקרים רבים מזהים מתאם חזק בין הפרעות נפשיות להתמכרות ופנייה לתוכניות גמילה. אנשים המנהלים מצבים כמו דיכאון, חרדה ובעיקר הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) נוטים לרוב יותר לפנות לחומרים או להתנהגויות כמו הימורים כמנגנון התמודדות. גישות טיפול משולבות המטפלות הן בהתמכרות והן בבעיות הבסיסיות של בריאות הנפש יכולות להניב פתרון יעיל ורחב היקף למצבים אלו.

גם הסובלים מכאבים כרוניים נמצאים בסיכון מוגבר לפתח התמכרות למשככי כאבים במרשם רופא. ניהול כאב כרוני עם אופיאטיים הפך לתופעה נפוצה בעולם המערבי. מדובר במגיפה הגובה חללים רבים ברחבי העולם. ההתמכרות לתרופות מרשם אופיאטיות עשויה להיות מסוכנת לא פחות אם לא יותר מהתמכרות לסמים בלתי חוקיים ולכן, גם כאן, חשוב שנפקח היטב את העיניים.

חיילים משוחררים ואנשי צבא

חיילים משוחררים ואנשי צבא נמצאים בסיכון גבוה יותר להתמכרות בשל הלחצים והחוויות הייחודיים הקשורים לשירותם. חשיפה לטראומה, כאב כרוני וקשיי הסתגלות לחיים האזרחיים יכולים לתרום לשימוש בחומרים ולהתמכרות להימורים. לכן, חשוב לוודא כי קבוצות אלו יזכו לתמיכה רגשית ראויה ולהכרה המתאימה מטעם המדינה. במידת הצורך, יש לוודא כי הם יפנו לגמילה בשלב מוקדם.

אוכלוסיות רבות עשויות להיות נתונות לסיכון להתמכרות. זיהוי הסימנים מבעוד מועד ופנייה לתוכנית גמילה בהקדם, יכולים להציל חיים ולסייע לבני אדם במצבים קריטיים למצוא את הדרך חזרה אל חיים מלאי משמעות וחופש.

הדפס את המאמר
המלץ לחבר
שמור מאמר
הגדל /הקטן טקסט
הוסף לקליפבורד
כתבות נוספות
ייעוץ משפטי בחדלות פרעון: מתי לפנות לעורך דין?מערכת שורשחדלות פרעון הינה הליך משפטי המאפשר לאנשים או עסקים הנמצאים בחובות כבדים לקבל הקלה בתשלומים. יחד עם זאת, עולה צורך לפנות לעו"ד לקבלת ייעוץ משפטי
המדריך האולטימטיבי למעבר לתאילנד: טיפים וטריקים למעבר חלקמערכת שורשמעבר לתאילנד יכול להיות חוויה מרגשת ומשנה חיים. בין אם אתם עוברים לעבודה, לפנסיה או סתם מחפשים הרפתקה חדשה
3 דברים שכדאי לדעת על חוק חדלות פירעון החדש בישראלמערכת שורשחוק חדלות פירעון החדש נכנס לתוקף בשנת 2019. מטרתו של החוק הוא לאפשר הליכים מהירים יותר של השבת חובות לנושים ויציאה לדרך כלכלית חדשה
שם השולח
תוכן ההודעה